Skolsystemet som bygger dåliga läkare

L´vie och jag pratade om universitet- och skolsystemet idag. Lite om hur det nya systemet Bologna fungerar. Inte om hur det i teorin fungerar, utan vad det betyder för oss i praktiken. Bologna betyder kort att alla universitetsutbildningar i hela Europa delas upp i en treårig Bachelor som kan byggas på med en Master på två år. Man ska kunna börja läsa vart som helst och oavsett vart man gjort sin Bachelor kan man göra sin Master vart som helst i Europa. Tyvärr är det en utopi. Precis som Skolsystemet med sin likaså misslyckade broder Betygssystemet.

Det finns en kurs som jag läste i gymnasiet, som jag borde vara stolt  över, men den har snarare blivit en kurs som visar vilka människor som blir läkare, advokater och andra yrken som man får när man får höga betyg i gymnasiet. Normalt lärde jag mig sakerna som stod i böckerna för att senare kunna det, men den här kursen la jag åt sidan. Provet låg passande nog på en måndag och jag läste kursboken på lördagen och söndagen. Det var allt jag gjorde - läste hela kursboken på en helg och skrev högsta betyg på provet dagen efter. Det är inte så att jag är så himla smart, utan jag lärde mig det som jag visste att läraren ville ha med på provet. Och jag misstänker att det är det som de med höga betyg gör.

Med den här teorin säger jag alltså att de som är läkare inte alls är de som är bäst att vara läkare, utan de som lärde sig ett system. Inte de som passar som läkare för att de är intresserade, utan de som lärde sig ett system. Inte de som bryr sig om människor, utan de som lärde sig ett system! Därför finns så många läkare ute i världen som helt enkelt inte ska vara läkare. De flesta av oss vet att man själv måste diagnosera sig och sen övetala läkaren att göra de prover som man måste genomgå.

En väninna till mig har nästan blivit förlamad för att hon vägrades riktig behandling av en läkare. Läkaren ville inte göra undersökningen om hon hade fått ett diskbråck för att hon var för ung och för smal för att kunna fått det. Att det senare visade sig att det var det det var ville han aldrig erkänna. Istället skällde han ut henne för att hon genomått en operation som "var onödig". Jag är ingen läkare, inte ens duktig på den typen av medicin, men beviset att hon idag mår bra och innan inte ens kunde sova pga smärtorna bevisar att det iaf var någonting som löstes med den operation hon genomgick.

Många läkare tycker sig ha så mycket erfarenhet att de inte behöver undersöka det akuella fallet. Kortison och antibiotika är lockande för läkare att skriva ut, eftersom kunden blir nöjd, kommer senare tillbaka (eftersom det inte botat denne, men skenbart hjälpt) för att få mer "hjälp" och läkaren kan kopiera ctrl+c och klistra in ctrl+v meningarna som han skrivit i de andra journalerna tidigare under dagen.

Alltså det som jag ville säga med den här texten är att i och med att skolan inte uppmuntrar till lärande, utan tvingar till betygsjakt skapar vi ett samhälle som bygger på lögn. Det är inte så att det spelar någon roll vilka betyg man fått i högstadiet eller gymnasiet, utan människor sollas ur på helt fel grunder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0