Högljudda grannar

Grannarna bjöd över några kompisar för att spela någon typ av "my-band"-spel. Jag kom hem ca klockan 19.30 och L´vie sa att de börjat en och en halv timme tidigare.

Väggen mellan vår och deras lägenhet är inte speciellt tjock,så vi hörde t.o.m. originalrösterna till låtarna. Under de följande tre timmarna förstörde de låtar av Beatles, Smashing Pumpkins, Led Zeppelin och många andra. Dessutom spelade de, försökte de spela!, trummor till. Klockan 22 tyckte jag att det var okej, eftersom det ju ändå är reglerna, men de verkade inte ha någon tanke på att lugna ner sig. Istället verkade alkoholhalten öka inne i grannlägenheten. Rökarna valde att inte gå ut i kylan och röka, utan satte sig istället bekvämt ute i vår gemensamma entré utan att öppna fönstret.

Vi bad snällt killarna att respektera att vi inte vill ha rök i vår lägenhet och skickade ett sms där vi snällt bad grannarna att ge oss en chans att varva ner efter en hård vecka genom att t.ex övergå till ett annat spel. Efter ytterligare en tid bestämde vi oss för att knacka på, eftersom de i sitt högljudda spelande till synes (höres) missat att ett meddelande ankommit i en av telefonerna. Tjejen öppnade och sa: "Är du sjuk? Jag har hört hur du hostat hela dagen." (Ja, L´vie hade legat hemma med förkylning hela dagen). "Det måste vara jobbigt att det kommer nåt sånt här då på kvällen! Det kan jag föstå." Jag stod kvar i vår lägenhet och irriterade mig över henne. L´vie hade inte ens sagt någonting än. Jag upplevde det som respektlöst. Såklart har de rätt att ha fest, men kunde de inte då känna lite ansvar till att sänka volymen? Lite respekt...

De sänkte ljudet lite efter dörrsamtalet, men det blev snart högljuddare igen. Jag antar att de slutade någon gång före 24, för då hörde vi hur några av gästerna knatade ner för trappan.

Nu undrar jag bara:
- Vilka är reglerna med "goda grannar" på fredagkvällarna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0