Kultur, kaos och erfarenhet

Idag blev jag återigen varse om att det alltid finns stora skillnader mellan människor som bor på olika ställen. När man kommer till en ny plats måste man acceptera att de föreställningar som råder på den aktuella orten. I alla fall till viss del. Det gör att man känner att man mer tillhör någon slags grupp "hemma". De tycker ju i alla fall lika. Att man sedan märker att alla ens tankar inte alltid överrensstämmer med de "hemma" spelar ingen roll när man är på annan ort. Vi är ju trots allt individer, med olika erfarenheter.

Nu är det minus nio grader ute på den ort jag som nu befinner mig på. Under vintrarna har det under hela min uppväxt i alla fall någon gång under vintermånaderna närmat sig -20 grader och ibland mer, alltså mindre, alltså kallare. Runt -10 har temperaturerna ofta kretsat. Så för mig är det alltså inte så anmärkningsvärt att termometern visar "minus-nästan-dubbelsiffra".

Här är det "kaos". En granne försökte komma ut från parkeringen under morgonen. Han gasade, la i backen, gasade, la i ettan, gasade etc. Han fick inte bilen ur parkeringsfickan. Jag var så fascinerad av att han inte ens verkade tänka tanken på att skotta bort lite snö bakom bilen att jag nästan missade bussen. Ville se hur det skulle sluta... Men jag tog bussen och kom i tid till jobbet istället.

Nåja, väl framme på jobbet pratade kollegorna om kaoset. Kaoset är för övrigt för mig helt osynligt. Jag kan leva på mitt liv som vanligt, men jag skulle inte heller reagera på om låset frusit fast, eller om vägen är hal. På sådana "kaos" är jag förberedd.

Samtidigt tänker jag på när jag under en tid umgicks med många från andra länder samtidigt. En gång när vi skulle ut tog han helt rutinmässigt upp sina skor, höll dem uppochner och skakade dem. Vi andra tittade lite oförstående på honom där han, som att inget konstigt hänt, fortsatte berätta om något som hänt under dagen som inte alls hade med "skor" eller "att skaka" att göra.

Han kom från Australien och skakade på rutin ut eventuella spindlar och andra kryp ur skorna. (Vi var i Sverige).

Kanske skulle jag använda ordet "kaos", eller kanske snarare "panik" om jag var på resa i Australien och glömde att skaka ut den giftiga spindeln ur mina skor innan jag tog dem på mig. På samma sätt som tysken skulle tycka att det var läge för "panik" om han glömt att packa med extra varma skor i bilen när han reser genom ett vinterland i januari när han plötsligt får stopp och tvingas vänta med blåfrusna tår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0