Rätten att sitta i bussen

Jag åkte buss hem från jobbet igen. Det var lagom rusningstidsfullt (inte proppat, men inte heller sittplats åt alla) och jag klev på två stationer efter Centralstationen och ställde mig tillrätta. Upptäckte dock en tom plats i en "fyra" (plats med fyra sätet, två mot två). Platsen var inne vid fönstret och kvinnan i gången visade inga tecken på underlätta åtkomsten av den tomma platsen. Det stör mig. Naturligtvis har hon rätten att sitta var hon vill, men samtidigt är hon skyldig att underlätta i samhället. Hon ska alltså i mina ögon sätta sig på den inre platsen oavsett om hon vill eller inte.

Dessutom tycker jag att folk i allmänhet måste sitta ner när det finns fria platser för människor i gången är ett problem!

Idag fick jag ytterligare en tankeställare när en kvinna tyckte sig ha rätten att sätta sig bredvid en yngre kvinna på en plats med extra utrymme. Alltså en slags 1,5-plats. Två smala människor rymms, särskilt om de är vänner och inte har någonting emot att sitta nära varandra. Den äldre kvinnan av de två var inte speciellt smal, men tyckte att hon fick plats ändå. Den yngre kvinnan pressades på sätt och vis mot fönstret och ägnade resten av resan (två stationer) åt att stirra halvt argt, halvt förvånat på kvinnan som pressat sig ner tätt intill hennes rumpa.

Gjorde kvinnan rätt? Jag har inte bestämt mig än, men jag ler fortfarande åt minnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0