Uttryck och tolkningar

Jag fick angående texten "Det var inte så att vi alla bara satt och glodde på en tjej som med slutna ögon med små rörelser gjorde någon typ av träning på en yogamatta i en spegelsal, men nästan..." höra en kommentar om  mitt uttryck "speciellt utseende". Det personen sa var: "Ha! Speciellt utseende, alltså var hon ful!". Det var inte alls det jag menade. Hon såg speciell ut, jag har inte sett någon liknande männska innan och kan inte likna henne med någonting.

Först blev jag lite arg och kände mig oförstådd, men sen tyckte jag att det var lite spännande det där med analyserande av uttryck och de därav följande tolkningar som görs. Det betyder alltid att man aldrig kan veta vad den andra hör när man säger något, eftersom vi förväntas att respektera de tabun som samhället byggt upp och därmed säga saker genom indirekta uttryck. Detta leder till att även direkta ordval tolkas som förvrängda och missförstånd uppstår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0