Här, där jag bor, tvekar folk över om det verkligen går att låta folk scanna varorna själv i mataffären.

Människor sätter gärna saker i system. Det gör att samhället i viss mening kraschar och förlorar sin charm. När man inte hinner till bussen på hållplatsen, men står bredvid den ett par meter från hållplatsen och knackar på när den väntar på grönt ljus i en korsning får inte busschauffören öppna dörren. Det handlar mest om en försäkringsfråga, men också om faktumet att saker kan sättas i system och vi ska alla behandlas lika. Inga undantag får göras.

Eftersom det naturliga är att släppa på en människa som står och knackar bredvid i mer än en minut och därmed också otrevligt när chauffören inte gör det kommer han med största sannorlikhet att släppa på en person som han känner privat och tycker om. För privat gäller inte reglerna som finns i samhället i samma utsträckning. Man ska alltid anmäla brott till polisen, men de flesta anmäler inte för "småsaker". Många tvekar dessutom att anmäla för riktigt grova brott. Därför finns lagen att det är olagligt att skydda brottslingar.

På grund av den här fina gränsen mellan samhällets regler och det privata livets andra gränser läser vi ganska ofta om personer som utnyttjat sin maktposition till fördel för anhöriga. Det är också olagligt, men jag kan nästan förså den där slitenheten som uppkommer när en person dras i olika riktingar mot moral, etik, regler och sunt förnuft.

Det finns andra saker som folk sätter i system. När man inte måste visa att man köpt biljett på bussen. När man inte måste betala i en kassa utan kan scanna varorna själv. Eller?

Det verkar ju ändå fungera. När man som individ får mer ansvar växer tryggheten, tror jag. Här, där jag bor, tvekar folk över om det verkligen går att låta folk scanna varorna själv i mataffären. "Det måste ju leda till att alla stjäl". Däremot måste de inte visa upp biljett när de går på bussen. När jag påpekade att man ju då kan fuska friskt med det dyra busspriset fick jag svaret "Men så gör man ju inte".

Etik, moral, eget ansvar, lagar... Ett lite mer upplättat samhälle där man inte utnyttjar system bara för att man helt enkelt inte gör så är eftersträvansvärt.

Snara regler, hårda straff och sura "jag-gör-som-jag-blivit-tillsagd-människor" gör livet tråkigare och samhället osäkrare. Motsatsen minskar de så kallade Klyftorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0