historia VS sanning

Idag träffade jag en historia. Den berättades av olika människor och den lät olika beroende på vem som yttrade sig i saken. Det är ju spännande. Jag fick intrycket av att alla ville skydda sig själva och vad som var sant och inte var lite "skit samma", så länge de inte drabbades av sanningens baksida.

Jag vill alltid höra olika sidor av historier som berättas och jag tycker att skolämnet "Historia" alltid varit lite tråkigt, eftersom man ändå inte lär veta vad som verkligen hände.

Därför började jag med den här bloggen. För att få en hum av vad "Sanningen" står i förhållande till "Historien" och idag fick jag åter träffa historien som glömt bort sin sanningskvot. Och den här gången smutskastades de andra historieberättarna utan att smutskastaren fått en aning av vad som de andra berättat, nämligen på frågan "Kan du berätta hur det var igår". Utan att det ens sades att någon berättat någonting. "Du ska inte tro att det som den personen berättar... att den fattar vad som hänt".

Skyddandet av sig själv lämnar ibland tydliga spår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0