Idioternas roll i samhället

Man kan undra varför det finns så många idioter. Dels finns det de som bara tycker helt annorlunda än en själv, som man kan uppfatta som idioter, för att de har så många idiotiska föreställningar och åsikter. Dels finns det de där helt meningslösa människorna som inte bidrar någonting till samhället och bara är ivägen.

Jag träffade en sån idag, tror jag. En sån som bara är ivägen. Jag vet ju inte hur hela hans liv ser ut, efter de ca 10 sekunderna som han stormade in i mitt liv, men jag tror att han är en. Situationen innefattar mig, en idiot och en stackars hund i yngre ålder. Kanske kan man nämna ölflaskan och hundens koppel som utgjordes av en tjock, svart kedja för att nyansera det hela, även om de båda tingen visade sig ha ytterst liten direkt inverkan.

Jag hade vågat mig på att åka inlines till jobbet idag. Det är en ca 30 minuter lång väg genom ett lugnt bostadsområde, längs en hyffsat stor park och förbi en marknadsplats som mesta tiden är en stor parkering. Eftersom jag är en ovan inlinesåkare tog jag det väldigt försiktigt. När jag kom fram till parkeringen (där det alltid står ett stort gäng pundare och super hela dagarna) såg jag att två fyllerister redan var på plats på "festplatsen". Oftast är de lugna och lever sina liv helt vid sidan av de människor i samhället som inte står och super där. Idag gjordes ett undantag då en av de båda männen beordrade sin lilla hund att sitta på ena sidan av cykelbanan medan han själv, genom att ställa sig på den andra sidan, blockerade banan med kedjekopplet.

Hunden var snäll och förstod att det inte är så man gör och sprang snabbt till sin husse. Jag körde så långsamt att det hur som helst inte skulle inträffat någonting, men ändå. Varför gör man så?

Då föddes tanken på vad för roll de där människorna spelar i samhället. Det måste ju finnas någonting som är deras uppgift, tänker jag, som inte är religiös, men tydligen tycker att allas liv innefattar en mening (det blev jag själv varse om idag). Det jag kom på är att det måste finnas yttre saker som man gemensamt retar sig på i relationen människor emellan, för att relationen inte ska brytas samman.

Idioternas uppgift måste alltså vara att likt vallhundar tvinga samman människorna i samhället mot det gemensamma irritationsmomentet och därigenom fungera bättre. Utan de yttre påverkningarna skulle människorna skapa sig andra saker att irritera sig på och då mer på varandra, vilket skulle leda till, för samhället, farliga slitningar.

Därför finns de där, idioterna som vi betalar så mycket skatt för. De där människorna som till synes inte bidrar till samhället finns till för att vi i samhället ska gadda ihop oss mot en gemensam fiende (som vi är så rädda för att själva bli som om vi förlorar våra jobb) att vi muttrar och betalar skatten som betalar deras gycklerier.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0