Naturlig kropp

"Är det bra för din kropp när du inte tar mediciner?" frågade min kollega mig efter att jag avböjt ett erbjudande av en huvudvärkstablett. Jag hade kort sagt att jag haft huvudvärk kvällen innan och att den fortfarande bet sig fast. Jag tackade snällt nej när hans svar som följde var "Jag har tabletter, du kan få en". Avböjandet var på något vis lite stötande för honom, samtidigt som jag var lite förvånad över att det var hans första tanke innan "Varför?". Han kom på att jag inte brukar vilja ha läkemedel i onödan (information han fått efter ett samtal om hans eviga ingnidande av handkräm och varför hans händer fortfarande är riktigt torra och skadade trots denna aktion). Han tänkte efter en stund och släppte ur sig den, för mig, osammanhängande frågan "Är det bra för din kropp när du inte tar mediciner?".

Jag kunde startat en riktig diskussion, om jag velat, men jag har slutat med sånt. Istället såg bara på honom med antagligen en aning frågande blick och svarade: "Det är ingen fara att inte äta medicin" och fortsatte meningen tyst för mig själv med "...eftersom jag är helt frisk och det är inget naturligt med att äta mediciner när man inte är sjuk..."

Är det inte konstigt att folk tänker så? Att läkemedelsindustrin lyckats så förbannat bra med sin förstäljning att folk på riktigt tror att det är onormalt att ha en kropp som inte utsätts för artificiella ämnen i tablettform. För det är de konstgjorda grejerna som min kollega kallar läkemedel. Att de verksamma ämnena egentligen härstammar från naturen har han ännu inte begripit. Naturläkemedel är ju bara "humbugg", som han uttryckte en gång...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0