Jag är en sån

Igår fick jag indirekt höra att jag är för lite den typiska kvinnan. Jag tycker inte att män ska betala på restaurangen, bara för att de är män. Jag beställer ibland till min pojkvän, fast att det egentligen finns två sätt att agera på på en restaurang: mannen beställer för båda eller personerna beställer för sig själva. Jag visste ju vad han ville ha, för det hade han ju sagt! Jag förstår ju att det kanske uppfattas konstigt av de som följer de där "reglerna", men jag själv reflekterade inte alls över det förrän det påtalades för mig.

När jag var liten var jag likadan. Dansläraren fick säga åt mig flera gånger att låta killen föra... men jag tyckte det var helt fel, eftersom jag själv kunde bättre. Den bättre ska föra den sämre... eller?

Så ja, jag är en sån. "En sån" är någonting som jag är, utan att riktigt förstå vad det innebär. Jag vet att jag är det för att folk säger så ibland när temat kommer upp: "Jasså, du är en sån". Kanske menar man "feminist". Ett ord som i vissa kretsar kopplas ihop med homosexualitet och rosafärgat hår. Och visst har feminism, i ordets rätta mening, med det att göra på sätt och vis... för det berör ju kanske ämnet jämställdhet en aning.

Nåja, idag ska jag gå på bio. Jag ska se Sex and the City-filmen (SATC-filmen) som kommit ut i dagarna. Liksom mängder av tjejer som vill vara som de är i filmen. Själv såg jag första avsnittet när jag var ungefär 14 år och tyckte att serien var kul. Sen dess har det rullat på och jag har sett varenda avsnitt, tror jag. Hursomhelst fick jag åter höra: "Jasså, du är en sån" när det kom ut att jag skulle se filmen. I det här fallet betecknar antagligen inte att jag är feminist, eller? Fast kanske, när man pratar om ordet i dess inkorrekta mening. I SATC spelar de med idealen och kvinnorna är starka personligheter som gör som de vill. Männen objektifieras och kvinnorna är det starka könet. Men det är inte jämställdhet som utspelas där och därigenom inte heller feminism, i ordets rätta mening.

Så ja, jag är en sån: kvinna som inte spelar med i mans/kvinno-rollerna i onödan och som tycker att kvinnor och män är lika. Jag är också en sån: person som tittar på en etiketterad K v i n n o f i l m där männen kanske kan uppfattas förtryckas. Men främst av allt är jag en sån: varelse som tycker om vissa saker och andra inte... helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0