Misslyckad marknadsförning

Med reklamen kom för ett par veckor sedan en Glad Påsk-kupong från ett företag. Man skulle få en Lindt Guldhare (50 g) om man kom till dem. Dessutom skulle man få en stor Lindt guldhare (200 g) om man handlade för mer än 50 €. Idag gick jag dit för att hämta min lilla hare.

"De är slut" fick jag till svar på våning 1, "men de kommer in igen".

Eftersom jag är som jag är gick jag upp till våning 2. "De är slut" var svaret och jag sa att "det var ju konstigt" eftersom det ju bara finns ett sådant varuhus i stan och kupongerna som skickades ut var väl ett specifikt antal som väl borde finnas på lager. På våning två visste man att en beställning på guldharar gått ut.

På våning 3 fanns det naturligtvis inte heller några 50-grams chokladkaniner och inte heller någon information att det ska komma in nya till helgen, utan bara ett lamt "det står ju på att det gäller så länge lagret räcker".

Inte heller på våning fyra hade de i guldpapper inslagen choklad på 50 gram att ge ut, bara inforamtionen att de beställts och kommer att komma på fredag eller lördag.

På entréplan däremot fanns mängder med "Lindt Goldhase 50 g". Jag tog en och gick till kassan. La min kupong på disken och ställde den lilla haren på. Kassörskan skrattade åt mig och förklarade att det var en annan Lindt Golhase än de som de gav ut. Denna hade nämligen en streckkod. De får de inte GE bort, bara SÄLJA.



Jag hade inte förväntat mig något annat svar, men jag tycker att det är lite konstigt och tror att en sådan aktion gör mer skada än nytta. 5.000 Chokladkaniner på 230.000 invånare är lite svagt. Antagligen skickade de inte heller ut 230.000 rabattkuponger, utan högst ett till varje hushåll. Då minskar antalet till kanske 100.000, men nog borde väl företaget räkna med mer än 5.000?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0