Behandla vuxna som barn istället för att behandla barn som vuxna!

Åh, vad jag kunde frossa i teman som man jag kan ta upp här när jag hörde programmet "Barnen" på P1-Podradio nyss. http://static.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_barnen_110325110027.mp3

Det är så roligt att barn vill bli behandlade som vuxna när jag, under den tid som jag klassats in i den vuxna världen, kommit fram till att det bästa är att behandla alla människor (oavsett ålder och position i hierarkin) som barn eller hundar.

En gång när jag berättade att jag behandlar människor som barn eller hundar för en person fick jag den aggressiva motfrågan "Så du tycker att man ska gå runt och slå folk som man inte tycker om". Jag antog att denna person förstod mig fel och trodde att JAG ska vara barnet i situationen, men när jag sa det så blev personen i fråga ännu mer irriterad och på min fråga om denne person då tycker att man ska slå barn fick jag inget svar. Alltså: Jag tycker inte att man ska slå barn eller hundar, jag tycker att man ska ge barn och hundar beröm när de gjort någonting bra. Jag tycker att man ska säga ifrån när barn och hundar gör fel. Jag tycker att man kan läxa upp barn och hundar. Jag tycker att man ska söka lite kroppskontakt (t.ex. en kram) om barn eller hundar är ledsna eller rädda. Jag tycker att man ska behandla barn och hundar med respekt. Och precis så ska man behandla vuxna.

I vuxenvärlden är det nämligen lite hårt ibland. Mycket mobbing, mycket skitsnack, lite tröst och många aggressiva reaktioner. Mellan barn är det precis så hårt. Kanske för att de efterapar den vuxna världen. Alltså hur vuxna är mot vuxna är barn mot barn. Om barn var mot barn som "snälla vuxna" är mot barn och om vuxna var mot vuxna som "snälla vuxna" är mot barn kanske världen skulle se lite bättre ut. Varför leker barn med pistoler och skjuter på varandra? Det är väl ingen lek som man föds med?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0