Förbjudna tankar

Nu skriver jag en tanke som man antagligen inte får tänka, för att den är politiskt inkorrekt. Jag tycker verkligen synd om människorna i Somalia. Det är ett problem som vi som föddes på 80-talet (och antagligen även tidigare årtionen, med det vet jag inte) konfronterats med sedan vi kan minnas. När jag gick i lågstadiet samlade skolan in alla 10-öringar (som i Sverige inte hade något värde mer) och jag tror att pengarna skulle gå till Somalia. Men det var inte det som var den tanken man inte får tänka, för man får tycka synd om somalierna, man måste tycka synd om somalierna. Tanken man inte får säga högt är att det kanske ändå är det enda rätta att ett par människor dör. Uppenbarligen finns inte nog med mat i landet. Det drabbas av torkor ganska ofta ändå, men är lösningen att göra så att de alla överlever? Är det inte en naturlig reaktion att populationen mindskas igen? Är inte det som de som dödar vargar pratar så mycket om? Minska den FÖR stora populationen. Är det verkligen en mer hemsk tanke att tänka det om människor är djur? Om om man nu räddar ett par somalier, har man inte gjort det värre för de andra då? Vem ska man hjälpa? Ska inte de som krigar bara sluta kriga och satsa på att vara snälla och lägga pengarna på det som verkligen är bra, t.ex. lekar med de egna barnen? Jag kommer inte skicka pengar till Somalia. Jag kommer inte läsa reportage om journalister som åker dit för att fotografera utsvultna samtidigt som de tycker att de förändrar världen. Jag måste inte se utsvultna barn.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/varldendirekt/afrikashorn/article13406905.ab

Kommentarer
Postat av: Magnus

Under de senaste 50 åren har befolkningen på afrikas horn ökat från 41 miljoner till 167 miljoner, de hade svältkatastrofer innan dess så det är helt klart självförvållat (likväl tråkigt för de fattiga människor som drabbas av det).



Det enda rätta är att hjälpa till med familjeplanering och bistå med preventivmedel, varför skaffar man 6 barn om man inte har tillräckligt med mat för att föda ett barn?

2011-08-02 @ 18:59:56
Postat av: Le Lotus d'Orange

Hej Magnus,



tack för att du delar med dig av dina tankar. Och med lite statistik.



Jag vet inte varför man skaffar sex barn om man inte har tillräckligt med mat för det. Det är nog svårt för oss som lever i en värld där vi väljer antalet barn efter vilken bil vi har råd att köpa. Kanske kan någon försöka förklara det för oss och därmed öka förståelsen.



Hälsningar

Le Lotus d'Orange

2011-08-03 @ 10:42:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0