Somaliasvälten igen

Igen kan man läsa om folk som uppmanar andra att hjälpa de i Somalia. Kändisar upphöjs till hjältar för att "de själva sett förödelsen i flyktinglägret". Vad är det för samhälle? Denna eviga "gå med strömmen"-propaganda som gör så mycket fel. Det är väl snällt att man vill hjälpa, men skicka då lika jävla mycket pengar till länder som västvärlden invaderar. Där barn tvingars bli barnsoldater och får leva med men för livet. Engagera dig då lika mycket för de som faktiskt lyckats fly och försöker bygga upp ett liv här i västvärlden med en annan kultur, annat språk, annan dagsrytm, annan tideräkning. Varför ska miljoner människor "skänka en timlön" till svältande barn i Somalia när somalierna i våra länder blir utmobbade?

När jag sa till en person att denne väl kunde skicka lika mycket pengar till Afghanistan fick jag höra att "där får ju bara armén pengar". Och vi gör ju redan någonting där. Ja just ja, vi låter staten använda skattepengar för att skicka dit militär som fortsätter kriget där! Jättebra. Vad hände med alla ord om att man inte ska skicka pengar till Somalia så länge piraterna härjar där?

Jag tycker att det är konstigt. Naturligtvis tycker jag jättesynd om alla som lider där, men jag tror inte att lösningen är att ge dem mat under den här tiden som media tjänar storkovor på att visa svältande barn på förstasidorna. Det är mängder med människor och djur som har det svårt i världen. Och det finns en massa som behöver hjälp som redan lyckats fly. Hjälp dem istället och jobba emot att väst skickar militär till långtbortistan!

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article13415362.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0