Tillbaka efter semestern

Nu är jag tillbaka i de gamla spåren igen. Två veckor semester är hela två veckor semester och samtidigt bara två veckor semester. Alltså, det var både kort och långt. Jag tycker att två veckor är ganska bra längd på semestern när man inte planerar att åka på längre resor. Och den här gången har jag inte den där dåliga känslan som jag haft efter tidigare semestrar. Kanske beror det på att jag snart kommer in i en ny fas i livet med studier igen, kanske beror det på att jag inte hälsade på familjen i Sverige och därför inte åkte ifrån någon.

Vi var i Spanien och bodde i en lägenhet som tillhör en kompis familj. Det var skönt att inte bo på hotell, inte bara pga kostnaderna, utan även att det kändes mer avslappnat och äkta. Samtidigt var det lite hotellkänsla eftersom det var ett semesterlägenhetsområde.

Innan vi kom iväg var det jobbigt. Det är så ansträngande när tiden inte rullar på och man bara v ä n t a r . . . Dessutom var L´vie inte hemma under veckan innan vi åkte. Han kom hem en timma innan bussen till flygplatsen åkte. Han hann alltså skita ner lite i den superstädade lägenheten (jo, jag skrattar och är inte bitter över det). Det var skönt att flyga, men jag tycker mer om att åka bil. Jag gillar inte den där väntan som man har innan man flyger. Man måste vänta och inte göra någonting för att sedan snabbt som tusan sticka iväg och skynda sig - bara för att sitta i ett väntrum. Sen ska det gå fort igen, man ska stå beredd och sen sitter man där i ett högljutt, tråkigt flygplan och väntar på att man ska få landa. De sex timmarna som gått mellan att man lämnade dörren tills att man landade är ihoptryckta i minnet till en massa.

Nu är hösten snart här och jag tycker, precis som förra sommaren, att sommaren var kort. Sommaren är kort, men egentligen lika kort som vintern. De enda dagarna som är långa är de där man hade tråkigt och väntade. De dagarna minns man inte. Därför känns livet kort.

Jag är iaf på riktigt ganska nöjd med att vara tillbaka. Jag tycker om mitt liv och nu när jag vet att det snart kommer förändring så kan jag njuta av det liv jag har. Analysera det som händer runt mig och leva på. Samtidigt småplanerar jag inför nästa semester och tänker på helgresor som "vi borde göra" - hälsa på kompisarna som flyttade till Köpenhamn förra året, träffa familjen, åka till Berlin och hälsa på kompisen som bor där. Vi har lovat så mycket. Och då kommer det dåliga samvetet. De som valde att bo kvar hemma, granne med mamma, är mycket snällare mot miljön ändå. Tänk om tågen kunde gå lite snabbare och direktare, utan byten. Tänk om tågresande var lika billigt som flyg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0