Om man på något vis kunde förhindra att barnet blev sjukt, skulle ni göra det då?

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/jesper-ar-alltid-sa-narvarande-i-stunden
Jag tycker att det är jättebra att Jespers föräldar står bakom sin son som har en kromosomsjukdom. Jag valde mellan avslutningar som "..som är sjuk", "..som är annorlunda", "..som är missbildad" på förra meningen, men tycker nog att de alla är ganska tråkiga meningar. Det är väl det som föräldrarna också kämpar med när de beskriver sin son. Det är säkert svårt och att de lyckats ge honom ett så kallat normalt liv är jättebra, men att diskutera rätten till att ta reda på om barnet är sjukt eller inte på samma nivå som om Jesper har rätt att leva eller inte är fel. Det är väldigt få som vill att de barn som redan fötts med Downs syndrom ska dödas, det finns säkert sådana människor, men det är inte det som diskuteras. Jesper har en sjukdom. Där är vi alla med, hoppas jag.

Jag förstår också att det är svårt att diskutera hur man ska handskas med det hela eftersom det i nuläget handlar om huruvida barnet ska få födas eller inte. Så halkar man in i Abortfrågan igen. Har man rätt att abortera bort barn? Jag tycker att det är ganska bra reglerat som det är idag, men jag skulle nog inte göra det själv. Jag vet inte om jag skulle abortera bort barnet om jag blev gravid av någon som våldtagit mig, men jag är ganska lättad över att ha den möjligheten om det skulle bli så att jag hamnade in den situationen. Annars blundar jag inför tanken. För mig är abortfrågan så långt klar - abort är inget brott.

Huruvida man ska få abortera bort barn som man tror har Downs syndrom är svårare för mig. Det mest för att man inte kan bevisa att barnet verkligen har Downs syndrom. Det leder till "onödiga aborter". Aborter i allmänhet belastar ju kvinnan väldigt mycket både psykiskt och fysiskt och det finns en risk med alla operationer.

Det som stör mig med artikeln http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/jesper-ar-alltid-sa-narvarande-i-stunden på DN är att föräldrarna verkar prata om att de vill BEHÅLLA människor som Jesper. Som att de var en utrotningshotad ras. Jag förstår att man som förälder vill blunda för att barnet faktiskt är sjukt. Därför har jag en fråga till föräldrarna: Om man på något vis kunde förhindra att barnet blev sjukt, skulle ni göra det då? Likt en vaccination?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0