Härmed startar jag officiellt diskussionen om samtliga larm i samhället - är det verkligen så klokt att allt har larm när vi därigenom inte märker när det brinner?

Förra veckan när jag kom till jobbet hörde jag ett pipande alarm. När jag kom närmare kände jag lukten av bränt. Det luktade mer åt bränd mat, men ganska starkt. Jag gick in på bakgården till huset där det tjöt (mitt arbetsplats ligger i huset på bakgården) och in på jobbet. Där sa jag till min kollega som redan var där, fast att det var halv åtta på morgonen, att det ju brinner någonstans. Ytterligare en kollega, som alltid börjar klockan 5 på mornarna, berättade att det tjutit väldigt länge. De två kollegorna hade inte fattat att det var ett brandlarm, utan en väckarklocka eller en lastbil som backade. De hade trott att lukten kom från att någon gjorde väldigt många toastbröd och ibland misslyckades.

Eftersom vi även har ett kontor i huset där brandlarmet tjöt tog jag nyckeln och sprang över. Jag gick upp för trappan och bankade på dörren. Ovanför dörrarna i det huset finns fönster så jag kunde se in i lägenheten och att det i inte fanns någon svart rök eller eld (iaf inte i hallen). Ingen svarade när jag bankade och jag blev osäker på vad jag skulle göra. Så jag ringde 112.

Därefter naturligtvis det som ska hända - trots att jag sagt att det verkar lugnt, att det luktar toastbröd och att man inte kan se någon svart rök eller eld - att fyra brandbilar, varav tre släckningsbilar, efter ett par minuter kommer farande med sirener och blåljus. De kände också lukten, men larmet slutade tjuta precis innan de kom (kanske tog batteriet slut). Efter att själva försöka att få kontakt med en eventuella personer i lägenheten beslutade de att slå in dörren. Där inne befann sig en kille i 25-30-års åldern som bränt pizzan i ugnen och sen antagligen somnat. Det som förvånar mig är att han inte hörde brandlarmet under en halv timme. Det skrämmer också att minst två människor inte uppfattade larmet som brandlarm.

Därför startar jag officiellt diskussionen om samtliga larm i samhället - är det verkligen så klokt att allt har larm och piper när vi därigenom inte märker när det brinner?

Kommentarer
Postat av: kela

Det är skrämmande ja, men de flesta normalfuntade människorna märker skillnaden på ett brandlarm och en lastbil som backar.

2011-09-12 @ 22:16:46
URL: http://xkela.se
Postat av: Le Lotus d´Orange

Hej kela,



tack för din kommentar och jag trodde också att det var så, men det är väldigt många som inte märker skillnaden. Det finns larm hela tiden, överallt och då slutar man bry sig. Man kanske märker om det är ens egna larm som går igång, men inte om grannens börjar tjuta på en gata där de sedan ett år har hållit på att reparera gatan och bygga fjärrvärme.



Jag hoppas att alla slutar använda larm för allt.

2011-09-13 @ 08:18:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0