Droger illegalt, legalt, dyrt, billigt, skit samma så länge regeringarna får mer pengar att spendera på lyx

Roter Mohn betyder kornvallmo (enligt wikipedia) och är ju bara släkt med opiumvallmon. Bara så att ni läser det jag skrivit med baktanken att jag vet vad det är i. Jag är mer skeptisk till om det verkligen bara är kornvallmo i.

Hanf betyder helt enkelt Cannabis, men det syns ju hyffsat tydligt på bilden.


Jaha. Då var det ännu en gång bevisat att droghandeln egentligen inte måste vara illegal. Jag tar själv inte droger och jag har ingen avsikt att börja, men jag är ändå emot att droger är förbjudna "för folkets skull" när det inte alls är för folkets skull, utan för att de som har kontroll över drogerna ska kunna pressa upp priserna. Vilka är det som har kontroll på droghandeln? Vilka är det som konsumerar? Skulle cigaretter vara billigare om konkurrensen var högre? Skulle rökarna kräva fairtrade-cigaretter om de var billigare? Har de som odlar tobak bättre liv för att priserna är höga i västvärlden? Hur mycket mer drogade är folket i Nederländerna? Hur mycket mindre drogade är folket i Sverige om man verkligen räknar alkohol som en drog? Är det verkligen sämre om folk går omkring och var höga och glad än höga och panka?

Att bada i opium/marijuana-bad med ångor med samma (i min föreställning) effekt som vattenpipa är tillåtet. Att röka en joint betyder höga böter eller fängelsestraff. Att köpa dyra bantningspiller med samma effekt som amfetamin är tillåtet, medan att gå smal på grund av amfetaminberoende är en grund att stötas ur samhället. Var ligger problemet egentligen. Jag är kanske extra överdrivet kritiskt och inbillar mig följande påstående, men är det inte lite konstigt att sådana produkter dyker upp på marknaden ganska snart efter att USA rapporterat att de tagit kontroll över drogfälten i Afghanistan?

(Jag hittade inte artikeln om bantningsmedlet som stoppas av tullen i större utsträckning i år än tidigare år. Du får söka själv)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0