100 kronor VS hundra kronor

I en värld full av idioter ska man armbåga sig fram. Det har jag ingen lust med, faktiskt. Jag funderar på hur jag kan ducka för de värsta smällarna och leva mitt liv i ro. Är det någonting som alla vill? Jag antar det.

I Stockholm ska man betala mer för SL-kortet. 100 kronor och politiker som får kortet gratis av arbetsgivaren visar tummen upp. 100 kronor är mycket pengar. Hundra kronor är lite pengar. Det är en definitionsfråga. 100 kronor mindre i plånboken varje månad, utan att man får någonting för det är jävligt mycket pengar. Pengar kan man nämligen spara, addera och till slut köpa dyrare saker. 100 kronor i månaden betyder att man har 1.200 kronor efter ett år. För alla stockholmare som drömmer om att köpa en ny cykel betyder 100 kronor i månaden för kollektivtrafiken att de inte kan köpa en ny, fin cykel efter 3 års sparande. Att köpa en cykel är också ett sätt att skapa arbetstillfällen - delar måste skapas och monteras, garantier måste fyllas i, pengar måste läggas i en kassa och så vidare. Samtidigt är ju hundra kronor lite när det är det enda som man har. Att leva på hundra kronor är näst intill omöjligt, antagligen går det, men inte i vårt samhälle. Det är skillnaden mellan 100 kronor och hundra kronor.

När 100 kronor är lite pengar är det dig det är fel på eller du tjänar för mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0