Vuxna leker, bara gravallvarligt!

Jag har ett nytt träningsställe. Det är billigt, utbudet är ganska stort, det ligger i närheten av där jag bor och jag kan välja själv när jag vill träna. Nu har jag varit där i två veckor och hunnit prova på pilates, Hatha-Yoga, CardioToning, ryggradsgymnastik, magträning special och Rinzai-Zen. Pilates har jag sysslat med mer förra året och det var bra. Jag blev vigare, mycket starkare, hade mindre ont i ryggen, växtre tre centimeter och fick bättre kroppskontroll. Den här pilatesen som jag var på i förra veckan hade inget av det som jag förstår under pilates. Genomstressade övningar som inte gav någonting. På sitt sätt skrattretande, men samtidigt lite synd. Naturligtvis kan man lära sig övningskombinationerna och göra dem i eget tempo och det kommer jag göra om jag väljer att fortsätta med pilatesen där.

Hatha-Yoga var mest att ligga still på en matta och andras. Det var faktiskt det vi gjorde. Jag ställde åter igen fast att det är tråkigt att tänka på andningen och undrade om jag hade somnat. CardioToning är precis Friskis & Svettis, förutom att man inte springer någonting och inte heller jobbar i cirkel. Där ställde jag snabbt fast att man verkligen utan problem kan se varför vissa människor har "problemzoner" - de tränar helt enkelt inte de musklerna. Om en övning går på lårmuskulaturen fuskar 99% av de med feta lår med den övningen. Det var väl ingen hemlighet, men det var det jag ställde fast under den träningen.

Ryggradsgymnastik var skitkul. Som uppvärming satt vi på varsin pilatesboll och studsade. På tyska heter studsa (som man gör på en boll) hupfen. När tränaren ropade "Hupfen, hupfen, höher hupfen!" (höher betyder högre) och de andra ca 15 deltagarna med gravallvarliga miner hoppade på sina bollar höll jag på att skratta. Hur kan man utan att röra en min sitta och studsa på en boll till orden "hupfen, hupfen"? Träningen var hård. Det var mycket magträning och balans, så dit kommer jag gå på lördag igen. Tyvärr hoppar vi inte pilatesboll varje gång.

Magträning special skulle vara hård magträning. Vi fick hantlar (1,0 kg) och en rund musmatta med färggranna prickar på. Eftersom vi var så få fick vi ta en musmatta till. Jag fattade inte vad vi skulle ha dem till så jag la hantlarna på dem - tänkte att kanske vill de att vi är rädda om golvet. Min granne frågade viskande vad man ska ha dem till och jag svarade att jag inte vet. Gissa vad man använder två musmattor till på magträning med hantlar!

Har du gissat? Skriv det i kommentarsfältet så jag får veta vad ni tror.

Nu ska jag berätta: Man ställer sig på musmattorna för då halkar man lättare. Ena benet står fast, lite böjt. Armarna sträcks uppåt samtidigt som det andra benet sträcks ut mot sidan. Musmattan gör att det är lättare att låta foten glida när man har skor... Undrar du också varför man inte helt enkelt tog av sig skorna och gjorde övningen i strumplästen? Det har säkert något med försäkringar att göra. Eller någon som är jävligt bra på att sälja musmattor till de som inte visste att de behövde musmattor.

Även under den träningen hade jag svårt att förstå att deltagarna inte skrattade, utan duktigt balanserade vidare på musmattorna med enkiloshantlarna i händerna. Man kan för övrigt tydligen göra väldigt många olika övningar på musmattor, lärde jag mig.

Idag gick jag på Rinzai-Zen. Jag vet inte varför jag ger mig in på sådant. Det är meditation. Jag har ju några gånger i mitt liv fastställt att det är tråkigt att tänka på andningen (senast förra gången på den där Hatha-Yogan). Hursomhelst har jag åter fastställt det, inklusive att det är ännu tråkigare att tänka på andningen och bara räkna till tio hela tiden. Idag har jag suttit och fösökt att bara tänka på andningen och räkna varje utandning till tio och sedan börja om på ett. I en timme! Med ett avbrott då vi skred, traskade, joggade Följa John.

Sen hör man att vuxna inte leker. Jag vet att vuxna leker. De försöker bara låtsas att det de gör är så fruktansvärt viktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0