Vindkratt

Jag lyssnar på Vetenskapsradion just nu och jag kan inte låta bli att skratta till när biologen Gunnar Fredriksson med talfel ska prata om motståndarna till vindkraftverk. Först lärde han mig ett nytt ord, så tack för det. Overderhäftig (synonym med otillförlitlig, osann, oriktig, felaktig, opålitlig, falsk). Han säger uttryck som "...uppblåsta med asså många tiotals gånger och sånt här va och det är olyckligt" och "någon sorts lugn fakta i bakgrunden". Jag kan förstå att han blir nervös när han ska prata i radio och mycket är förlåtligt, men att i en intervju om vindkraft måste man lära sig att säga ordet VINDKRAFT utan problem och inte "vindkraTTverjk". I texten på P1:s hemsida står precis mina citat från herr Fredriksson, men där har de korrigerat hans tal. Synd. Det var ju så roligt.

Från sverigesradio.se:
– Motståndarorganisationerna kommer ofta med väldigt ovederhäftiga argument. De hävdar att Energimyndigheten är köpt och att siffror är uppblåsta 10 tals gånger och det är olyckligt. Jag vill att debatten ska föras med någon sorts fakta i bakgrunden, säger Gunnar Fredriksson som är vice ordförande i branschorganisationen Svensk vindenergi .


Vill du också lyssna på talfel? Klicka på länken nedan och hör vice ordförande i Svensk vindenergi tala efter 9 minuter och 10 sekunder :):
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=4522950

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0